0 אנשים צפו, 0 כתבו תגובות, 0 דרגו את התגובות

6 טיפים איך לזהות סימני מצוקה אצל אדם קרוב או בעצמנו

עמותת סה"ר | הטיפ פורסם ב-14/11/17 בשעה 17:01

6 טיפים איך לזהות סימני מצוקה אצל אדם קרוב או בעצמנו

לעיתים החיים מזמנים לנו סוגים שונים של התמודדויות, רגעי משבר ולחץ שמשפיעים על הגוף והנפש ויוצרים מצוקה. ברגעים אלה במיוחד אנחנו מרגישים לבד, ולפעמים קשה לנו לבקש עזרה, אפילו מהאנשים הקרובים לנו שישמחו להציע כתף תומכת. איך לזהות סימני אזהרה? איך להציע עזרה בצורה נכונה? הנה כמה סימנים מהם לא כדאי להתעלם ומה ניתן לעשות.

 

 

1. רק בגלל (מצב) הרוח

במצבי מצוקה מצב הרוח משתנה בצורה שאינה אופיינית. כמובן שכולנו עוברים ימים קשים, התקפי "דיכי" או עצבים, אבל השינויים אליהם יש לשים לב מופיעים באופן מובהק, קיצוני, ולאורך זמן.

הסימנים: אם זיהינו עצבות, חרדה, חוסר שקט, קושי ליהנות מדברים שבעבר היו מהנים, תחושה אדישות ואפתיה, תחושות של ייאוש, חוסר תקווה והעדר משמעות. יכולים להופיע גם רגזנות, כעס, או "פתיל קצר" באופן שאינו אופייני.

איך להציע עזרה: אם אתם מבחינים בעצמכם או שאדם קרוב אליכם חווה שינויים קיצוניים במצב הרוח- נסו לדבר איתו ממקום של הבנה. נסו אתם ליזום את השיחה הבאה, התעניינו בשלומו ותנו לו תחושה שאם הוא רוצה לשתף, אתם כאן בשבילו.

 

2. קשה לי..

ההתמודדות הנפשית לעיתים שואבת כל כך הרבה אנרגיה, עד כדי חוסר יכולת להתנהל בשגרה. המצב הנפשי משפיע על הדרך בה אנו אוכלים, ישנים וחושבים, באופן שלא מאפשר לנו לנהל את החיים שלנו כרגיל.

הסימנים: קושי לנהל את השגרה הרגילה, קשיים בריכוז וירידה בזיכרון, מחשבות טורדניות, ירידה בחשק המיני, קשיי שינה (קושי בהירדמות או שינה מרובה), שינויים בתיאבון (חוסר תיאבון או אכילה מוגברת).

איך להציע עזרה: במידה ושמתם לב ליותר מידי קשיים בניהול שגרה אצל אדם קרוב, נסו להציע להשתתף במטלות קשות כדי לעזור לו לחזור לשגרה. השתתפו איתו בשגרת היומיום כדי שיוכל לבטא את הקושי מולכם. חשוב לא להיות שיפוטיים ולהבין כי אי אפשר "פשוט" לקום ולעשות. נסו לקבל בהבנה. אפשר לשאול את האדם למה הוא זקוק. לדוגמא אם הוא מתקשה להתעורר- הציעו להיות שיחת הבוקר טוב.

 

3. אנחנו נראים כמו שאנחנו מרגישים

כשאדם מרגיש ייאוש ועצב גדול, הוא מפסיק להשקיע בעצמו. המראה שלנו לפעמים משקף את המצוקה ומאופיין בהזנחה חיצונית, החל מהגיינה וכלה במשקל.

הסימנים: הזנחה שאינה אופיינית, ירידה בהיגיינה האישית, שינוי בסגנון הלבוש, ירידה / עלייה במשקל וכו'.

איך להציע עזרה: אפשר להציע פעילות מהנה ומפנקת בהתאם להיכרותכם עם אותו אדם. כל דבר שיכול להיות מרגיע ונותן תחושה של טיפוח על הדרך. זה יכול להיות שופינג, עיסוי ספורט משותף ואפילו ללכת לים.

 

4. אין כניסה!

לפעמים הצורך בתמיכה בשל קושי נפשי, גורמת לנו דווקא להסתגר. אנחנו פחות נפגשים עם חברים מחשש שנהיה "עול" כי אין לנו מצב רוח, או מחשש שלא יבינו אותנו. ההסתגרות מזינה את תחושת הבדידות ונוצר מעגל קשה לפריצה.

הסימנים: התכנסות והתרחקות ממשפחה, חברים וחברה באופן כללי.

איך להציע עזרה: כאשר אדם קרוב מסתגר בעצמו ולא מתקשר, כדאי לא ללחוץ עליו, אבל חשוב להראות לו כי הדלת אליכם תמיד פתוחה. אפשר להציע מפגש חברים בעל פעילות שאינה מחייבת דיבור כמו הליכה לסרט או צפייה בטלוויזיה בבית אם אינו רוצה לצאת. כך תוכלו להביע תמיכה בלי לחייב אותו לדבר ולאט לאט הוא יוכל להרגיש בנוח לשתף אתכם.

 

5. סכנה- הרס עצמי

אדם במצוקה לעיתים פונה להתנהגות מסכנת, יכולות להיות לכך מספר סיבות כמו למשל תחושות אשמה או רצון לברוח ממציאות שקשה לנו לעכל או מתוך תקווה שזו תוכל להפחית את הכאב הנפשי.

הסימנים: פנייה לשימוש או שימוש מוגבר באלכוהול ו/או סמים, נהיגה לא בטוחה, השתתפות בקטטות וכו'.

איך להציע עזרה:נסו כדרך אגב לבדוק אם מדובר בהתנסות חד פעמית או תכופה. האם מדובר בהשתכרות יומיומית? האם החיפוש אחר אלימות מתגבר? אם זיהיתם התנהגות מסוכנת בעלת סממנים של הרס עצמי, יש כאן קריאה לעזרה שמחייבת ייעוץ של איש מקצוע.

 

6. מה הגוף מספר לי

הגוף והנפש שלנו קשורים זה לזה, ולעיתים נרגיש את המצוקה ממש פיזית. במידה ולא מצאו אצלנו וירוס או מחלה, יתכן והגוף מנסה לאותת לנו כי יש מצוקה רגשית שאנחנו חייבים לטפל בה.

הסימנים:כאבים חוזרים (למשל בטן או ראש), לחץ בחזה, תחושת מועקה וכו'.

איך להציע עזרה: הביעו התעניינות במצב הרפואי והמליצו על ביקור אצל רופא. חשוב לא לזלזל בסימנים גופניים, גם אם אין להם הסבר או להאשים את עצמנו או את האחר ב"היתחלות" או בדרישה לתשומת לב או משהו כזה.

 

 

חשוב לזכור כי הסימנים לא חייבים להופיע כולם על מנת שנדע לזהות בעצמנו או בקרובים לנו מצוקה נפשית. הדבר הכי חשוב זה ללמוד להקשיב ללב ולבטן שלנו, ולכבד את מה שאנחנו שומעים, מה שנקרא "אומנות ההקשבה לפעימות הלב", ולפעול בהתאם. כאשר הדבר המהותי הוא לא להישאר עם ההתמודדות לבד, בין אם את/ה במצוקה או תומך/ת באדם במצוקה. שתפו משפחה וחברים ובמקרה הצורך גם פנו לאנשי המקצוע.

 

אם אתם עדיין מרגישים צורך בסיוע- בגלל קושי שלכם או של הקרובים לכם, סיוע נוסף ניתן לקבל במקורות תמיכה ברשת כמו למשל בעמותת סה"ר המפעילה פורומים קבוצתיים בתפוז, וכן צ'אט אישי ואנונימי הפעיל כל ערב בין תשע לחצות. למידע נוסף: http://www.sahar.org.il או במייל: sahar.help@gmail.com

 

אצלנו, כל אחד יכול להוסיף תגובה... גם מבלי להירשם!
אבל, אנו ממליצים לך להירשם למערכת המייעצים
בהרשמה קצרה וללא שום תשלום.

אז, בשביל מה להירשם?

כתיבת תגובות בקלות ובמהירות
מעקב אחר הדירוגים שהתקבלו לתגובות שלך
מעקב אחר התגובות שכתבת והתגובות שהתקבלו
ניהול התראות חכמות לתכנים שכתבת ושתרצה לעקוב אחריהם
ללא צורך בכתיבת פרטייך האישיים בהוספת תגובות ותגובות

הוספת תגובה ללא הרשמה
  • בטעינה...